Mange tror fejlagtigt at Gosha Rubchinskiy er et hypet brand som natten over pludselig har fået buzz. Men det kunne ikke være mindre forkert. Gosha er en russisk fotograf som har “grindet” sig til sin success i dag siden 2008.
Gosha Rubschinskiy er oprindeligt fotograf som ønskede at portrættere det rå og ægte 90’er Rusland. Han udtaler selv at meningen med hans første kollektion i 2008, var ikke at slå igennem i mode industrien. Men kollektionen skulle hellere understøtte den visuelle energi han illustrerede med sine fotografier af det russiske gadebillede.
Hans primære fokus var fotografierne.
Første gang Gosha’s kollektion fik opmærksomhed var i 2009 hvor en tidligere Editor for Vogue (Anna Dyulgerova) besluttede sig for at give kollektionen en chance ved den alternative fashion week “Cycles & Seasons” i Moskva. Kollektionen blev modtaget positivt og året efter fik han egen udstilling ved Londons officielle fashion week 2010. Gosha havde allerede her skabt et mindre navn for sig selv og besluttede sig for at drive brandet videre, men manglede både et ordentligt team og kapital til sin videre produktion. Det siges at Gosha fik en mindre depression og i stedet valgte at fokusere på fotografierne endnu en gang.
I 2012 fik Gosha stablet et møde på benene med Adrian Joffe, som er CEO af Dover Street Market og Præsidenten af Comme Des Garcons. Adrian Joffe var vild med den mystik som Gosha illustrerer i sine fotografier og kollektioner. Han var så begejstret at han besluttede sig for at tilbyde et partnerskab hvor Joffe stod for salg, markedsføring og produktion og Gosha stod for udelukkende design. At Gosha fik en så etableret partner skulle vise sig at være vendepunktet for Gosha Rubchinskiy som brand og har gjort det til hvad det er i dag.
Gosha formår at visualiserer det rå 90’er Ruslands gadebillede. Moskva i 1990’erne var et mix af diverse subkulturer med alt fra skinheads, punks, skater miljø til hooligans. Brandets visuelle udtryk er inspireret af alle disse subkulturer og er med at til give kollektionerne det rå og mystiske look.
Russisk fashion i 1980’erne og 90’erne bærer tydeligt præg af den vestlige censur som det kommunistiske styre valgte at pålægge sin befolkning. Blå jeans og sports tøj skulle købes i smug på sorte markeder og var svære at få fat i. Da Sovjet styret endelig faldt, eksploderede den russiske 90’er mode og blev en unik blanding af rå russisk street kultur og vestlig indflydelse.
Gosha Rubchinskiy trøjer, jakker og især t shirts er oftest limited edition og svære at få fat i. Her hos The Swish arbejder vi at konstant være de første til at opdatere med nyeste kollektioner, releases og collabs. Mange designere vil have en del af den hype der er ved brandet, men Gosha udvælger oftest collabs med mindre kommercielle vintage sports brands, som for eks Reebok, Fila og Kappa.
Vi er især spændte på at se Gosha Rubchinskiy X Fila og Gosha Rubchinskiy X Kappa i 2017.